Potrzebujesz kreatywnego miejsca rozwoju? Skontaktuj się z nami

601288479

biuro@madrasowa.pl

ul. Rupniewskiego 11 85-796 Bydgoszcz

Opieka na dziećmi

Opieka na dziećmi

-Sierpień 2024 r.

Standardy ochrony małoletnich w placówce

MĄDRA SOWA – MIEJSCE ROZWOJU I UMIEJĘTNOŚCI.

Spis treści

Nasza misja………………………………………………………………………………………………………………. 3

Nasze wartości………………………………………………………………………………………………………….. 4

I.  Informacje podstawowe dot. Standardów………………………………………………………………. 6

II.  Zasady bezpiecznych relacji…………………………………………………………………………………. 7

III.  Zasada ochrony wizerunku i danych……………………………………………………………………. 9

IV.  Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz procedura ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami……………………………………………………………………………………… 10

V. Zasady bezpiecznej rekrutacji Personelu…………………………………………………………….. 11

VI.  Zasady i procedury interwencyjne……………………………………………………………………… 11

VII.  Zasady przeglądu, aktualizacji i dostępności Standardów………………………………… 12

VIII.  Podsumowanie………………………………………………………………………………………………… 13

IX.  Załączniki…………………………………………………………………………………………………………… 14

Nasza misja       

Celem wszystkich działań podejmowanych przez MĄDRĄ SOWĘ – MIEJCE ROZWOJU I UMIEJETNOŚCI (MĄDRA SOWA) jest zapewnienie dzieciom i młodzieży poniżej 18 roku życia (zwanym dalej małoletnimi) możliwości rozwoju w poczuciu bezpieczeństwa. Dzięki transparentnym i pisemnym zasadom określonym w Standardach Ochrony Małoletnich (Standardy) zobowiązujemy się dokładać wszelkiej staranności, aby małoletni w naszej przestrzeni mogli czuć się swobodnie i byli chronieni przed przemocą.

Wprowadzone przez nas Standardy to szczególny środek ochrony małoletnich przewidziany przez ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

Standardy ochrony małoletnich postrzegamy nie tylko jako wyraz dostosowania się do obowiązku prawnego, ale także podkreślenie tego, że dzieci, które biorą udział w naszych zajęciach, stanowią dla nas najcenniejszy zasób, który chcemy wspierać i chronić budując trwałe relacje oparte na zaufaniu. 

Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej MĄDREJ SOWY. Są one promowane wśród całego personelu, rodziców i uczniów.

„Jeśli nie potrafisz latać, biegnij. Jeśli nie potrafisz biegać, chodź. Jeśli nie potrafisz chodzić, czołgaj się. Cokolwiek jednak robisz, poruszaj się do przodu”. Martin Luther King

Nasze wartości       

Poznaj wartości, które pozwalają nam tworzyć otoczenie, w którym nasi Uczniowie mogą rozwijać się bezpiecznie, szczęśliwie i z pełną radością. 

  • Poszanowanie praw dziecka i dbałość o wszelkie standardy

Dbamy o przestrzeganie praw dziecka, w tym prawo do ochrony przed przemocą i angażujemy się w inicjatywy wspierające nasze wartości. Realizujemy nasze działania zgodnie z obowiązującym prawem, jak również z uwzględnieniem wytycznych, których celem jest ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Opieramy się także na naszym wykształceniu, doświadczeniu oraz umiejętnościach, które w sposób ciągły doskonalimy, aby jak najefektywniej dostosować się do aktualnych wymagań.

  • Bezpieczeństwo jako priorytet

Bezpieczeństwo postawiliśmy sobie za nasz priorytet. W tym celu dbamy o zapewnienie środków i procedur mających na celu ochronę dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia.

  • Bezpieczne odkrywanie świata 

Wierzymy w to, że dzieci powinny mieć możliwość eksploracji świata w bezpieczny sposób, rozwijając swoje umiejętności, odkrywając swoje talenty i pasje.

  • Bezpieczny cyfrowy świat

Cyfrowy świat to codzienność dzieci. Chcemy wspierać ich w bezpiecznym korzystaniu z narzędzi. Włączamy temat bezpieczeństwa w sieci do naszych programów i rozmów.

  • Zapewnienie bezpieczeństwa emocjonalnego

Dbamy o tworzenie atmosfery, w której uczniowie czują się bezpiecznie. Dzięki temu, budujemy obszar zaufania i otwartego wyrażania swoich myśli i uczuć z poszanowaniem innych osób. 

  • Edukacja i świadomość 

Pokazujemy dzieciom, jak ważne jest rozpoznawanie, zapobieganie i zgłaszanie przypadków krzywdzenia. Elementy edukacji i ochrony przed krzywdzeniem wprowadzany do naszych programów.

  • Aktywne słuchanie dzieci

Dziecko ma prawo do wyrażania swoich myśli, uczuć i obaw, co pomaga nam we wczesnym wykrywaniu sygnałów potencjalnego krzywdzenia dzieci. Dzięki temu dzieci mogą dzielić się z nami problemami, które pojawiają się w ich środowisku szkolnym czy wśród rówieśników, a my możemy na wczesnym etapie informować rodziców o zauważonych sygnałach.

  • Radosna nauka i zabawa

Promujemy naukę poprzez zabawę, aby dziecko mogło czerpać radość z odkrywania świata w sposób naturalny i ekscytujący. To pomaga nam tworzyć bezpieczną przestrzeń dla dziecka, w której może być sobą.

  • Wspieranie naszych Uczniów w rozwijaniu umiejętności, pasji i talentów

Wierzymy w to, że dzieci potrzebują osobistego wsparcia w rozwoju swoich umiejętności, talentów i pasji i chcemy im to zapewnić. Chcemy być ich partnerem na wspólnej drodze.

  • Wspieranie rodziców w odkrywaniu ich rodzicielskiej przygody

Rodzicielstwo to ważny obszar i miejsce nieustannej przygody. Chcemy pomagać rodzicom odkrywać przestrzeń współpracy z dziećmi. Jesteśmy otwarci na rozmowę o potrzebach dziecka, możliwościach rozwoju, żeby uczynić tę podróż jak najbardziej satysfakcjonującą.

  • Budowanie przyjaznej społeczności 

Wspieranie w budowaniu więzi między uczniami i personelem przez wspólne działania, komunikację i wzajemne zrozumienie potrzeb.

  • Równość i sprawiedliwość oraz otwarcie na potrzeby innych

Dążymy do tego, aby każde dziecko miało prawo do bycia sobą, niezależnie od swoich zainteresowań, talentów czy cech indywidualnych. Promujemy równe i sprawiedliwe traktowanie dzieci, niezależnie od pochodzenia, płci czy innych cech, aby zapewnić im ochronę. 

I. Informacje podstawowe dotyczące Standardów 

  1. Standardy Ochrony Małoletnich obejmują swoim zakresem cztery obszary:
    1. Polityka Ochrony Małoletnich, która określa:
      1. zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników,
      1. zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami a małoletnimi,
      1. wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
      1. zasady reagowania w przypadkach, gdy podejrzewa się krzywdzenie małoletniego;
      1. zasady ochrony wizerunku małoletniego i danych osobowych małoletniego,
      1. zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, w tym z mediów społecznościowych,
      1. zasady udostępniania Standardów;
  2. Obszar zatrudnienia Pracowników w zakresie: 
    1. przestrzegania zasad bezpiecznej rekrutacji zgodnie z obowiązkiem ustawowym;
    1. uczestnictwa w szkoleniach z zakresu Standardów i zaangażowania w tę tematykę; 
  3. Procedury interwencyjne w zakresie:
    1. swobodnego dostępu do procedur;
    1. szkolenia obejmujące tematykę rozpoznawania symptomów przemocy;
    1. znajomości ośrodków zapewniających nieodpłatne wsparcie w tym zakresie;
  4. Monitoring w zakresie:
    1. oceny zgodności Standardów z przepisami, 
    1. oceny Standardów pod kątem aktualnych potrzeb,
    1. zasad dokumentowania z oceny podjętych działań.
  5. W trosce o dobro małoletnich, S.O.M. zostały przygotowane m.in. z uwzględnieniem:
    1. Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów  Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.;
    1. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.;
    1. Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy;
    1. Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw;
    1. Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
  6. W Standardach Ochrony Małoletnich posługujemy się następującymi pojęciami: 
    1. Personel/Pracownik – każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, umowy wolontariatu lub umowę o staż lub w inny sposób współpracująca z MĄDRĄ SOWĄ;
    1. Osoba odpowiedzialna – należy rozumieć wyznaczonego przez dyrektora placówki pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem;
    1. Dziecko – Małoletni, tj. dziecko, które nie ukończyło 18 roku życia;
    1. Rodzic/Opiekun małoletniego (dalej jako Rodzic) – osoba, która jest uprawniona do reprezentacji dziecka, m.in. rodzic lub opiekun prawny, w tym rodzic zastępczy;
    1. Przemoc – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie;

II. Zasady bezpiecznych relacji

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY PERSONELEM A MAŁOLETNIMI

  1. Komunikacja pomiędzy pracownikami, a małoletnimi służy budowaniu bezpiecznych i pozytywnych relacji. Naszej komunikacji towarzyszy szacunek, cierpliwość oraz wyrozumiałość.
  2. W relacjach pomiędzy personelem, a małoletnimi kierujemy się przede wszystkim uważnością i ukierunkowaniem na dobro każdego dziecka, stawiając je w centrum naszych działań z poszanowaniem jego godności, granic i zapewniając mu bezpieczeństwo. 
  3. Personel zobowiązany jest do podejmowania działań, które są adekwatne do danej sytuacji, mając na uwadze specyfikę pracy z małoletnimi. Sposób naszego postępowania jest transparentny i otwarty, dając poczucie równego traktowania wszystkich dzieci.
  4. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie, a w przypadku jej wystąpienia, w szczególności ze strony pracownika względem małoletniego, zobowiązujemy się do podjęcia działań, mających na celu maksymalną ochronę małoletniego. 
  5. Pracownik jest świadomy swojej roli jako opiekuna i mentora, odpowiedzialnego za przewodzenie dzieciom w bezpieczny sposób. 
  6. Współpraca z rodzicami lub opiekunami jest kluczowa dla zrozumienia potrzeb i oczekiwań dziecka. 
  7. Każdy pracownik, przed podjęciem pracy zapoznaje się z zasadami określonymi w Standardach, w tym w zakresie bezpiecznych relacji, które szczegółowo określają zasady bezpiecznych relacji między personelem a małoletnimi i zobowiązuje się do ich przestrzegania. 
  8. Każdy pracownik, przed podjęciem pracy zapoznaje się z ważnymi telefonami i adresami, pod którymi małoletni i dorośli mogą otrzymać informacje i wsparcie, stanowiącymi Załącznik nr 1.

     ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY MAŁOLETNIMI

  1. Relacje między małoletnimi są równie istotne jak relacje pomiędzy małoletnimi a pracownikami. 
  2. Małoletni mają swobodny dostęp do zasad bezpiecznych relacji oraz do wersji skróconej Standardów. 
  3. Dzieci uczą się szacunku dla czasu i przestrzeni innych, zarówno w kontekście zabawy, jak i rozmowy. Nauka empatii i gotowość do pomocy to ważne elementy budowania zdrowych relacji.
  4. Niedopuszczalne są zachowania agresywne, w tym takie, które mają intencję wyrządzenia komuś przykrości lub krzywdy. 
  5. Niedopuszczalne jest naruszanie godności innego dziecka, w tym m.in. poprzez poniżanie, wyśmiewanie lub nieszanowanie granic.
  6. Małoletni wiedzą, do kogo mogą zgłosić się w przypadku, gdy wystąpi sytuacja z udziałem innych małoletnich, w której będą odczuwać dyskomfort. W zakresie dostosowanym do ich rozwoju psychofizycznego, mają także wiedzę na temat bezpłatnego wsparcia oferowanego przez różne ośrodki oraz znają ważne telefony i adresy, pod którymi małoletni i dorośli mogą otrzymać informacje i wsparcie, stanowiące Załącznik nr 1.         

III. Zasada ochrony wizerunku i danych 

Poznaj zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci i młodzieży.

  1. Każdy małoletni ma prawo do prywatności i ochrony swoich dóbr osobistych, dlatego respektujemy je jako nadrzędne reguły w tym zakresie. 
  2. Personel w swoich działaniach kieruje się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków małoletnich. Upowszechnianie zdjęć i filmów odbywa się wyłącznie za zgodą rodziców małoletniego i służy celebrowaniu sukcesów podopiecznych, dokumentowaniu działań pracowników.
  3. MADRA SOWA rejestruje wizerunek małoletnich do własnego użytku, za zgodą rodziców wyrażoną na piśmie. Zgoda na wykorzystanie wizerunku dziecka jest stałym elementem umowy zawieranej między placówką a rodzicami małoletniego.
  4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców na utrwalanie jego wizerunku nie jest wymagana.
  5. Rozwaga i staranność w selekcji zdjęć lub nagrań jest stałym elementem naszej pracy. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie w celach promocyjnych treści z udziałem małoletnich, które propagują zachowania agresywne, poniżające lub takie, które powodują, że małoletni mają poczucie ukazania w negatywnym kontekście. Zdjęcia / filmiki nie stanowią kluczowego elementu zajęć i nie wykonujemy ich przy okazji każdego kontaktu z małoletnimi.
  6. Oprócz wizerunku, dokładamy wszelkich starań, aby chronić dane osobowe małoletnich. W tym celu działamy zgodnie z przepisami RODO oraz zasadami wskazanymi w Standardach.

IV. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz procedura ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami

Poznaj zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz procedurę dotyczącą ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami.

  1. Internet (wi-fi) na dostępny w MĄDREJ SOWIE jest zabezpieczony hasłem.
  2. Nie istnieje możliwość korzystania z Internetu (wi-fi) przez małoletnich poprzez własne urządzenia bez nadzoru naszych pracowników. 
  3. W przypadku, gdy dostęp do Internetu realizowany jest pod nadzorem pracownika, jest on zobowiązany informować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z Internetu w czasie zajęć. Najważniejsze zasady bezpiecznego korzystania z Internetu to:
    1. Nie ufaj bezwarunkowo osobom poznanym w sieci. 
    1. Unikaj udostępniania zbyt wielu informacji osobistych na publicznych profilach lub w komunikacji z innymi, szczególnie z osobami nieznajomymi.  
    1. Pamiętaj o wpływie treści online na Twoje samopoczucie. Unikaj negatywnych sytuacji i unikaj cyberprzemocy.
    1. Chroń swoją prywatność.
    1. Szanuj innych w sieci.
    1. Korzystaj z Internetu z umiarem.
  4. W przypadku udostępnienia małoletnim materiałów elektronicznych przez Personel, jest on zobowiązany do uprzedniego sprawdzenia, czy te materiały są bezpieczne pod kątem korzystania z nich przez dzieci / młodzież.
  5. W przypadku gdy w ramach współpracy z nami, tworzone są grupy/ kanały do wewnętrznej komunikacji, przeznaczone dla małoletnich, treści te są przez nas monitorowane. 
  6. Personel jest zobowiązany do zgłaszania niepokojących sygnałów, w szczególności takich, które mogą świadczyć o niebezpieczeństwie grożącym małoletnim. 

V. Zasady bezpiecznej rekrutacji Personelu 

Poznaj zasady bezpiecznej rekrutacji, które pozwalają nam wybierać najlepszych nauczycieli/ekspertów/ innych współpracowników dla naszych Uczniów.

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI 

  1. Nasz podmiot przed zatrudnieniem pracownika poznaje dane osobowe, kwalifikacje kandydata/ki, w tym stosunek do wartości podzielanych przez szkołę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
  2. Personel, jak również każda osoba aplikująca na dane stanowisko przed zatrudnieniem, zostaje zapoznana ze Standardami ochrony małoletnich, w tym zasadami bezpiecznej rekrutacji mającymi na celu ochronę dzieci przed krzywdzeniem. 
  3. W ramach rekrutacji realizujemy także obowiązki ustawowe wskazane w Ustawie o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich dotyczące weryfikacji personelu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
  4. Pracownicy składają oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.

VI. Zasady i procedury interwencyjne

Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnich to dla nas priorytet. Określiliśmy procedury, które pomogą nam rozpoznawać symptomy wskazujące na krzywdzenie dziecka oraz pomogą nam podejmować odpowiednie działania w celu ochronę małoletnich.

  1. Podkreślamy z całą stanowczością, że będziemy traktować poważnie każde zgłoszenie dotyczące doświadczenia przemocy, w tym w szczególności te przekazane nam przez samych małoletnich, biorąc każdorazowo pod uwagę także indywidualne okoliczności danej sytuacji.
  2. Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz dobrymi praktykami, określiliśmy cztery obszary związane z podejrzeniem krzywdzenia lub powzięciem informacji o krzywdzeniu małoletniego przez:
    1. nasz personel,
    1. osoby trzecie (osoby spokrewnione lub obce, mające kontakt z małoletnim), niebędące rodzicami/opiekunami prawnymi małoletnich),
    1. rodzica lub opiekuna prawnego;
    1. innych małoletnich.
  3. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie (np. wolontariuszy, pracowników oraz inne osoby, które mają kontakt z dzieckiem), gdy podejrzewamy, że dziecko:
    1. Doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie:
  4. dbamy o bezpieczeństwo dziecka i separujemy je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
  5. .
    1. Jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw:
  6. dbamy o bezpieczeństwo dziecka i separujemy je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
  7. informujemy na piśmie policję lub prokuraturę, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
    1. Doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub doświadcza innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):
  8. dbamy o bezpieczeństwo dziecka i separujemy je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
  9. informujemy o tym fakcie właściciela placówki MĄDRA SOWA
  10. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią, czyli taką, która nie ukończyła 18 roku życia (przemoc rówieśnicza), gdy podejrzewamy, że dziecko:
    1. Doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie:
  11. dbamy o bezpieczeństwo dziecka i separujemy je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
  12. przeprowadzamy rozmowę z rodzicami/opiekunami dzieci uwikłanych w przemoc;
  13. zawiadamiamy najbliższy sąd rodzinny lub policję, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
    1. Jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw:
  14. dbamy o bezpieczeństwo dziecka i separujemy je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
  15. przeprowadzamy rozmowę z rodzicami/opiekunami dzieci uwikłanych w przemoc;
  16. w przypadku powtarzającej się przemocy powiadamiamy lokalny sąd rodzinny wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.
  17. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica, gdy podejrzewamy, że dziecko:
    1. Doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie:
  18. dbamy o bezpieczeństwo dziecka i separujemy je od rodzica podejrzanego o krzywdzenie;
  19. zawiadamiamy policję pod nr 112.
    1. Jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw:
  20. informujemy na piśmie policję lub prokuraturę, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
    1. Doświadcza zaniedbania lub rodzic dziecka jest niewydolny wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza placówkę bez nadzoru osoby dorosłej):
  21. dbamy o  bezpieczeństwo dziecka;
  22. rozmawiamy z rodzicem;
  23. informujemy o możliwości wsparcia psychologicznego i/lub instytucjonalnego (np. pomocy rzeczowej, finansowej),
  24. w przypadku braku współpracy rodzica powiadamiamy właściwy ośrodek pomocy społecznej.
    1. Doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub doświadcza innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):
  25. dbamy o bezpieczeństwo dziecka;
  26. przeprowadzamy rozmowę z rodzicem podejrzanym o krzywdzenie;
  27. informujemy o możliwości otrzymania wsparcia psychologicznego;
  28. w przypadku braku współpracy rodzica lub powtarzającej się przemocy powiadamiamy właściwy ośrodek pomocy społecznej oraz informujemy na piśmie policję lub prokuraturę, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

VII. Zasady przeglądu, aktualizacji i dostępności Standardów       

Poznaj zasady monitorowania przez nas Standardów i zasady dostępności, które pozwalają nam dostosowywać procedury do potrzeb dzieci i młodzieży. 

  1. Osobą odpowiedzialną za wprowadzenie Standardów, monitorowanie realizacji Standardów, w tym aktualizacje wynikające z przepisów prawa czy propozycji zgłoszonych przez małoletnich, ich rodziców/opiekunów oraz pracowników jest osoba wskazana przez dyrektora placówki. Osoba ta jest również odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia, a także za składanie zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa, zawiadamianie sądu opiekuńczego 
  2. Wybór Osoby odpowiedzialnej jest dokonywany w oparciu o wykształcenie, doświadczenie pracy z małoletnimi, udział tej osoby w dodatkowych kursach, szkoleniach z zakresu nauczania/ pracy z dziećmi oraz innych obszarów wspierających pracę.
  3. Osoba odpowiedzialna jest zobowiązana do zadbania o przechowywanie dokumentów dotyczących poszczególnych małoletnich, w tym przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, z należytą starannością tak, aby nie miały do nich dostępu osoby nieuprawnione. Dokumenty są objęte poufnością i są udostępniane wyłącznie osobom upoważnionym.
  4. Zgodnie z obowiązkiem ustawowym, Osoba odpowiedzialna jest zobowiązana co najmniej raz na dwa lata dokonywać oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny będę pisemnie udokumentowane.

VIII. Podsumowanie

Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

Wierzymy, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu będziemy sprostamy wymaganiom, które stanowią realizację obowiązku ustawowego, ale przede wszystkim mają za zadanie spełnić podstawowy cel: zapewnienie ochrony małoletnich, stąd z góry dziękujemy Państwu za zaufanie i wybór naszej placówki, która będzie się przyczyniać do rozwoju Państwa dziecka w sposób bezpieczny, legalny i efektywny.

Dziękujemy także personelowi, którzy współtworzy z nami przestrzeń umożliwiającą rozwój naszych uczniów, których codziennie z dumą obserwujemy.

IX. Załączniki

Załącznik nr 1 – Ważne telefony i adresy, pod którymi małoletni i dorośli mogą otrzymać

 informacje i wsparcie

 Załącznik nr 1

Ważne telefony i adresy, pod którymi małoletni i dorośli mogą otrzymać

 informacje i wsparcie

Instytucje i organizacje na terenie Bydgoszczy świadczące pomoc osobom doświadczającym przemocy w rodzinie:

L.P.Nazwa instytucjiAdres instytucjiNumer telefonu
1.Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie  ul. Toruńska 27252 375-33-82
2.Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej  ul. Ogrodowa 952 325 44 10
Fordon ul. J. Porazińskiej 952 343 66 44
3.MOPS- dział wsparcia rodziny i asysty rodzinnejul. Toruńska 27252 330 12 68
4.Komenda Miejska Policji w BydgoszczyWojska Polskiego 4F52 588 12 50
Fordon ul. Wyzwolenia 12252 525 58 59
5.Hostel dla ofiar przemocy w rodzinieul. Dunikowskiego 252 361 12 49
6.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Bydgoszczyul. Jana III Sobieskiego 1052 322 52 06
7.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Bydgoszczyul. Gawędy 5 (Fordon)52 322 80 32
8.Bydgoski Ośrodek Rehabilitacji, Terapii Uzależnień i Profilaktyki „BORPA”ul. Bernadra Śliwńskiego 1252 375 54 05
Fordon – ul. J. Porazińskiej 952 344 52 82
9.Wojewódzka Przychodnia Zdrowia Psychicznego w Bydgoszczyul. Sułkowskiego 58A  52 372 11 82
10.Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dorosłychul. Sułkowskiego 58A52 372 13 40
11.Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieżyul. Sułkowskiego 58A52 372 18 81
12.Poradnia Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnieniaul. Karłowicza 2652 321 35 00
13.Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii Oddział w Bydgoszczyul. Gajowa 4352 371 19 08                 664 664 377

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – WERSJA SKRÓCONA DLA MAŁOLETNICH

CZYM SĄ STANDARDY I DLACZEGO ZOSTAŁY WPROWADZONE?

Przemoc i krzywdzenie są niestety bardzo częste i zdarzają się zarówno w rodzinach, szkołach, jak i innych miejscach, w których zdarza Ci się przebywać. Możesz doświadczyć tych zjawisk także w przestrzeni internetowej, np. podczas zajęć, komunikacji z innymi lub gry.

Dla nas nadrzędną wartością jest to, żeby zapewnić Ci bezpieczny rozwój, a w tym celu wprowadziliśmy Standardy Ochrony Małoletnich, które są dla nas nie tylko obowiązkiem zawartym w ustawie, ale także drogowskazem relacji i budowania przyjaznej przestrzeni dla Ciebie.

Poznaj nas lepiej i zapoznaj się z naszymi najważniejszymi wartościami. A jeśli chciałbyś coś do nich dodać, daj nam znać! Jesteśmy otwarci na Twoje propozycje, bo to Ty i Twoja unikatowość pozwala nam na ciągły rozwój.

Poniżej będzie krótko, ale na temat!

  1. TWOJE BEZPIECZEŃSTWO – NASZ PRIORYTET

Chcemy ochronić Cię przed różnymi formami krzywdzenia, w tym agresji fizycznej i psychicznej. 

  1. PRZEMOC? NIE MA MOWY! / NO WAY!

Jeśli doświadczysz sytuacji, w której ktoś Cię skrzywdzi, upokorzy lub będzie Ci przykro lub wiesz, że ktoś inny ma z tym problem, zgłoś to do swojego nauczyciela lub do kogoś z naszej placówki. Możesz to zrobić także osobiście/telefonicznie lub mailowo. Nie musisz się podpisywać, ale będzie nam wtedy łatwiej pozyskać więcej szczegółów o danej sytuacji. Każde takie zgłoszenie potraktujemy poważnie i przeanalizujemy.

  1. SZACUNEK? NO PEWNIE!

Jesteś dla nas najważniejszą osobą, bez której nasze działania nie miałyby sensu. Dlatego szanujemy Twoje prawa, w tym w szczególności godność i dążymy do zapewnienia Ci bezpieczeństwa.

W komunikacji z Tobą kierujemy się szacunkiem, cierpliwością i wyrozumiałością.

4. JESTEŚMY RÓŻNI

Jesteśmy różni, ale każdy z nas jest wyjątkowy. Różnorodność pozwala nam uczyć się nie tylko od nauczyciela, ale też od innych. My także cały czas uczymy się od Ciebie, a  obserwowanie Twojego rozwoju i nauka nowych umiejętności to prawdziwa przyjemność. Jeśli kogoś nie rozumiesz, zadaj dodatkowe pytania lub poproś o powtórzenie. Masz prawo do wyrażania swojej potrzeby, ale agresja, przerywanie, czy zagłuszanie nie jest sposobem na rozwiązanie problemu.

5. ZDJĘCIA – MASZ PRAWO DO DECYZJI 

Dbamy o Twoją prywatność, dlatego jeśli nie chcesz być na zdjęciach, masz prawo powiedzieć NIE.  Szanujemy Twoje prawo do odmowy i nie stosujemy żadnych sankcji. Nie czuj się też w żaden sposób gorszy. To Twoja decyzja, a my ją respektujemy. 

6. INTERNET – TAK CZY NIE?

Podczas korzystania z Internetu, bądź ostrożny. Niestety, czasami możesz trafić na strony, które nie są dla Ciebie odpowiednie lub na których możesz zobaczyć przemoc lub agresję. Przekaż to swoim rodzicom lub nam. A czy wiesz, że średni wiek gracza w Polsce to AŻ 30 lat? Ty masz dużo mniej, ale pamiętaj, że czasami osoby kłamią i podają informacje, które nie są prawdziwe, dlatego nawet w grach lub grupach, nie podawaj wielu szczegółów na swój temat, w tym adresu zamieszkania czy nr telefonu. 

7. BEZPIECZNA PRZESTRZEŃ

Czasami ktoś może także „ukraść” konto np. na Facebooku innej osobie, dlatego nie przyjmuj zaproszeń od osób, których nie znasz i nigdy ich nie widziałeś na żywo. Nie wysyłaj też smsów na numery, których nie znasz. Nie będziemy też dzwonić z prośbą o spotkanie w miejscu innym niż to, do którego zwykle uczęszczasz i o którym wiedzą Twoi rodzice. Jeśli otrzymasz od nas niepokojącą Cię informację, zgłoś ją rodzicom / opiekunom lub nam mailowo/telefonicznie. Wyjaśnimy sytuację i poinformujemy Cię o rozwiązaniu.

8. MASZ PRAWO WIEDZIEĆ

Masz prawo wiedzieć co robimy, żeby Cię chronić. Pełną wersje Standardów ochrony dzieci możesz znaleźć w naszym lokalu lub na stronie internetowej.

9. MASZ PRAWO KORZYSTAĆ ZE WSPARCIA 

Czasem każdy z nas ma gorszy dzień i w pełni to rozumiemy, ale jeśli coś złego dzieje się u Ciebie (lub w Twojej rodzinie, otoczeniu) albo po prostu potrzebujesz z kimś porozmawiać, możesz dać nam znać lub możesz zadzwonić pod te numery: 

  1. 116111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży;  
  2. 800121212 – Dziecięcy telefon zaufania, prowadzony przez Rzecznika Praw Dziecka

Osoby, które tam pracują, udzielą Ci wielu przydatnych wskazówek i pomogą rozwiązać Twoje problemy. 

A jeśli będziesz obawiać się o swoje zdrowie lub życie, zadzwoń na Policję pod nr alarmowym: 112.

Gdziekolwiek jesteś i gdziekolwiek to czytasz – pamiętaj, że jesteś cudowną i wartościową osobą, która zasługuje na bezpieczny rozwój!